Helen Carlander, socialpedagog, lärare och författare, har skrivit en ny bok om diagnosen intellektuell funktionsnedsättning. Boken har som syfte att öka kunskapen kring intellektuell funktionsnedsättning och är skriven för alla som arbetar med eller kommer att arbeta med personer med intellektuell funktionsnedsättning (IF).
Boken börjar med att ge läsaren en bild av vad som avses med begreppet kognitiva funktioner. På ett pedagogiskt och tydligt sätt beskrivs olika delar av det som sammantaget kan kallas för den intellektuella kapaciteten. Diagnosen intellektuell funktionsnedsättning beskrivs och de olika diagnoskriterierna anges. Det finns också med en beskrivning av hur en utredning gällande intellektuell funktionsnedsättning går till.
I bokens andra kapitel beskrivs olika förklaringsmodeller till varför intellektuell funktionedsättning kan uppstå samt lite kort kring hjärnans funktion. Boken lyfter i de följande två kapitlen barns kognitiva och socioemotionella utveckling uppdelat i olika åldersgrupper. Barns behov av vuxenstöd i de olika åldersgrupperna punktas upp och i slutet av kapitlen beskrivs hur dessa olika områden kan vara påverkade vid intellektuell funktionsnedsättning. I följande kapitel beskriver författaren hur minnet kan vara påverkat vid intellektuell funktionsnedsättning, hur begåvningen påverkar hur intryck bearbetas och organiseras samt olika abstraktionsnivåer vid intellektuell funktionsnedsättning. Exekutiva funktioner och adaptiva funktioner förklaras på ett enkelt och begripligt sätt. I boken görs även en beskrivning över vilka svårigheter som kan uppstå gällande exekutiva och adaptiva funktioner för individer med intellektuell funktionsnedsättning. Boken avslutas med två kapitel kring funktionstillstånd och förutsättningar samt tydliggörande stöd och anpassningar vid IF.
Sammantaget är boken skriven med en tydlig intention att skapa förståelse för vad som kan blir svårt för individer med intellektuell funktionsnedsättning och vad som kan göras för att minimera effekterna av dessa svårigheter vilket författaren lyckas väl med. Språket är okomplicerat och lättillgängligt vilket gör att boken för de flesta blir enkel att ta till sig. Konkreta praktiska exempel ger boken liv och gör den tillgänglig för alla, avsett tidigare kunskap kring diagnosen. I slutet av boken finns ett antal frågor som är bra att ha i åtanke i arbetet med individer med intellektuell funktionsnedsättning. Boken avslutas med ett antal checklistor för hur man kan hjälpa till med de olika svårigheter som kan finnas inom olika områden.
Boken rekommenderas varmt till den avsedda målgruppen. I och med att boken är lätt att förstå och ger så mycket praktiska exempel kan den även tänkas passa till föräldrar till barn med intellektuell funktionsnedsättning för att skapa förståelse för barnet och hitta sätt att lösa de svårigheter som kan uppstå i vardagen. För egen del tänker jag att boken fyller ett syfte i återgivningar till föräldrar och barn efter genomgången utredning där diagnos intellektuell funktionsnedsättning fastställs. Både som stöd i själva återgivningen och som rekommenderad litteratur för föräldrar och skolpersonal.
Linda Lindersson
Leg. Psykolog