Bokrecension: En bok för och om barn med DLD/språkstörning

nov 19, 2024

Författare: Malin Roca Ahlgren & Jessica Stigsdotter Axberg. Förlag: MrsHyper
Utgiven 2024-10-01. ISBN: 9789188387394

Della och fjärilsdansen är en bok skriven för barn i åldrarna 6-9 år men kan, med viss anpassning, med fördel användas även för lite yngre och lite äldre barn. Boken introducerar begreppet språkstörning på ett fint sätt. Trots att det är en barnbok och att den därför inte innehåller någon större textmassa är sidorna fyllda av viktig information och underlag för samtal med barnet med språkstörning. Boken är också av värde för barn som möter barn med språkstörningar. Boken får med både hur det kan kännas när språket sätter krokben ibland, vikten av att kunna uttrycka sin känslor och alternativa sätt att göra det på om det är svårt att använda ord. I boken lyfts också att det kan bli svårt att hänga med i skolan då man inte riktigt hänger med i språket och att det tar mycket energi. Ett ökat behov av vila efter skolan normaliseras på ett fint sätt. Språkstörningar ser olika ut hos olika individer och i boken finns två olika barn med två olika typer av språkstörningar vilket breddar begreppet och ökar förståelsen hos barn för att alla har sina egna svårigheter och att ingen är den andra lik.

Vikten av kompisar lyfts. Della, huvudkaraktären i boken, är duktig på idrott vilket också får fram att alla är bra på olika saker. För att må bra är det viktigt att göra saker som man tycker om. För Della handlar det om att vara ute i trädgården men för någon annan kan det vara något helt annat.

Vid diagnosticering av språkstörningar eller andra sammanhang där vi som psykologer arbetar med barn med språkstörningar är det värdefullt att hjälpa barnet att förstå och normalisera de svårigheter som de upplever. Denna bok utgör en fin grund för båda dessa saker. Boken är vackert illustrerad i härliga färger och innehåller tecken för att underlätta kommunikationen med barn med språkliga svårigheter. Boken är också utmärkt för skolor eller föräldrar till barn med språkstörning då den är lättillgänglig men ändå innehållsrik. Vid exempelvis återgivningar efter neuropsykiatriska utredning där språkstörning finns med är den utmärkt att använda både i själva återgivningen till barnet men även som rekommenderad litteratur till skola och föräldrar. En barnbok, en enkel bok kan tyckas, men så full av viktigt och värdefull information. Boken avslutas med ett par sidor med fakta om diagnosen, tips till skolpersonal och tips till föräldrar.

Mycket fin bok med stora möjligheter att öppna upp för samtal och öka självkänsla och acceptans hos barn med språkstörning.

Linda Lindersson, Leg. Psykolog

Etiketter: bokrecension